Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Mitkä ovat yrityksemme oikeudet puhelinmyyntiyrityksiä vastaan?

Ravintolaamme soitti luettelopalvelutoimintaa internetissä harjoittavan yrityksen puhelinmyyjä. Puhelimeen vastasi tarjoilijamme. Myyjä kertoi, että heidän firmansa on ravintolamme yhteistyökumppani ja että nyt on aika päivittää ravintolan yhteystietoja. Tarjoilija vastasi puhelinmyyjän kysymyksiin, ja myyjä ilmoitti lähettävänsä asiasta tilausvahvistuksen ravintolan osoitteeseen. Tarjoilijamme hämmentyi ja totesi, ettei ole tehnyt mitään sopimusta vaan antanut ainoastaan tietoja. Hän myös mainitsi, että hänellä ei ole oikeutta tehdä sopimuksia. Myyjä totesi, että suullinen sopimus on tehty ja sulki puhelimen.

Sähköpostiimme saapui seuraavana päivänä outo tilausvahvistus ja lasku, jossa tarjoilijamme oli yrityksemme yhteyshenkilönä. Soitin heti luettelofirmaan. Numeroon ei vastattu, joten laitoin heille sähköpostia, että tilaus perutaan kuluttajansuojalain 14 vuorokauden puhelinmyynnin peruutussäännön perusteella. Luettelofirmasta vastattiin, että yrityksellämme ei ole oikeutta peruuttaa tilausta ja että meitä sitova sopimus on syntynyt puhelimessa. Totesin, että emme varmasti ole tehneet mitään sitovaa sopimusta! Mikä yrityksemme asema on tässä tilanteessa?

Päivitetty 06.05.2016

Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake