Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Miksi kiinalaisten ajokortit eivät kelpaa Suomessa?

Kiinalaiset matkailijat yllättyvät, kun heidän ajokorttinsa ei kelpaa Suomessa. Ajo-oikeutta koskevia säännöksiä tulisi kiireesti uudistaa.


Teksti: Sami Hämäläinen
Kuvat: Timo Niemi

 

Suomi on nykyisellään yhä suositumpi matkailumaa. Merkittävistä matkailijamaista kiinalaisten yöpymiset ovat kasvaneet voimakkaimmin.  Suomessa kiinalaiset matkailijat kokevat kuitenkin yllätyksenä, etteivät heidän ajokorttinsa kelpaa täällä.

Suomessa vain EU- tai ETA-valtiossa myönnetty ajokortti, Pohjoismaiden väliaikainen ajokortti sekä Geneven tai Wienin tieliikennesopimusvaltiossa myönnetty ajokortti oikeuttavat ajamaan kyseisen kortin luokituksen mukaisia ajoneuvoja. Kuljettajan on myös täytettävä Suomessa voimassa olevat ikävaatimukset.

Muussa kuin EU-, ETA- tai tieliikennesopimusvaltiossa myönnetty ajokortti ei oikeuta kuljettamaan ajoneuvoa Suomessa. Jotkut  Aasian valtiot kuuluvat tieliikennesopimuksen piiriin, mutta eivät läheskään kaikki. Kiina ei myöskään kuulu niihin. Sen vuoksi kiinalaiset matkailijat eivät voi ajaa eivätkä vuokrata autoa Suomessa.

Silloin ei myöskään moottorikelkalla ajaminen ole mahdollista, sillä sen kuljettaminen moottorikelkkareitillä edellyttää ajo-oikeutta. Tämä vähentää merkittävästi kiinalaisten matkailijoiden osallistumista ohjelmapalveluyritysten järjestämille moottorikelkkasafareille, koska safaripalveluja tarjoavat yritykset eivät voi luovuttaa kiinalaisille moottorikelkkoja ajettavaksi ajo-oikeuden puuttumisen vuoksi.

Moottorikelkan kuljettajalla tulee olla vähintään T-luokan ajokortti eli niin sanottu traktorikortti virallisilla teillä tai reiteillä ajaessaan. Moottorikelkan osalta yli 15-vuotiaalle, ei-tieliikennesopimuksen piiriin kuuluvalle valtion kansalaiselle ajaminen on sallittua vain moottorikelkkareitin ulkopuolella maastoalueilla maanomistajan tai maanhaltijan luvalla tai jääalueilla.

Moottorikäyttöisten ajoneuvojen ajo-oikeutta koskevia säännöksiä tulisi Suomessa kiireesti uudistaa niin, että myös kiinalaisten ja muiden Aasian valtioiden kansalaisten ajokortit oikeuttaisivat ajo-oikeuteen myös Suomessa. Näin kiinalaiset ja muut aasialaiset matkailijat voisivat kuljettaa ja vuokrata moottorikelkkoja ja osallistua myös moottorikelkkasafareille.

Asian ratkaisemisella on suuri merkitys suomalaisen matkailun kansainväliselle kilpailukyvylle. •

Päivitetty 23.03.2017

Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake