Kirjaudu MaRan jäsensivuille

MaRan ohje: lahjakortin antaminen pubivisan palkintona

Useat MaRan jäsenravintolat ovat ihmetelleet alkoholilain mainontasäännöstä, joka vaikuttaa myös ravintoloissa täysi-ikäisille asiakkaille järjestettävien leikkimielisten pubivisojen järjestämiseen. Uusista säännöistä johtuen pubivisan palkintona ei voi antaa alkoholia. Sen sijaan palkintona voi antaa lahjakortin.

Alaikäisten kohtaaman alkoholimainonnan vähentämiseksi alkoholilakiin säädettiin vuoden 2015 alusta joukko uusia markkinointirajoituksia. Pubivisoja koskee säännös, jonka mukaan miedon alkoholijuoman mainonta, epäsuora mainonta ja kuluttajiin kohdistuva muu myynninedistäminen on kielletty, jos siinä käytetään kuluttajan osallistumista peliin, arpajaisiin tai kilpailuun. Sama kielto koskee väkevien alkoholijuomien mainontaa.

Uudesta mainontasäännöstä johtuen ravintolan pubivisaa ei voi markkinoida sillä, että palkinnoksi jaetaan olutta. Näin on huolimatta siitä, että pubivisan osallistujat ovat täysi-ikäisiä. Alkoholin antaminen palkintona on myös kiellettyä, vaikka palkintoa ei mainostettaisi etukäteen.

Palkintona voi antaa lahjakortin, koska se on maksuväline

Valviran ohjeessa ei ole otettu kantaa erilaisten maksuvälineiden jakamiseen arpajaisten tai kilpailujen palkintona. Ravintoloiden tiedustellessa asiaa, viranomaiset ovat vastanneet, että palkintona ei saa myöskään jakaa lahjakortteja tai etuseteleitä, jos niillä voi ostaa alkoholituotteita. Viranomainen on vaatinut, että alkoholituotteet on rajattava pois maksuvälineiden käyttökohteista.

MaRa katsoo, että viranomaisen tulkinta maksuvälineiden osalta on liian pitkälle menevä eikä se myöskään vastaa alkoholimainontasäännöksen tarkoitusta. Yrityksen liikkeelle laskemat etusetelit ja –kortit sekä lahjakortit ovat maksupalvelulaissa tarkoitettuja ns. rajatun verkon maksuvälineitä. Kyse on maksuvälineistä, joita voidaan käyttää tavaran, palvelun tai muun hyödykkeen hankkimiseksi ainoastaan liikkeeseenlaskijan käyttämissä tiloissa tai liikkeeseenlaskijan kanssa solmitun sopimuksen nojalla joko hyödykkeen tarjoajien rajatussa verkossa tai määrättyjen hyödykkeiden hankkimiseksi. Rajatussa verkossa käyvät maksuvälineet on jätetty maksupalvelulain soveltamisalan ulkopuolelle, koska muutoin ko. maksuvälineitä liikkeelle laskeviin yrityksiin sovellettaisiin maksulaitoksia koskevia velvoitteita.

Rajatun verkon maksuvälineiden liikkeelle laskeminen voi tapahtua monella tavalla. Kuluttajat voivat hankkia rajatun verkon maksuvälineitä ensinnäkin vastiketta vastaan. Maksuvälineen liikkeellelaskija voi luovuttaa näitä maksuvälineitä kuluttajille myös etuohjelmiensa mukaisesti ja maksutta. Rajatussa verkossa hyväksyttyjä maksuvälineitä saatetaan käyttää maksuttomien kilpailuiden ja arpajaisten palkintona. Järjestäjä saattaa antaa palkintona omia tai toisen yrityksen liikkeelle laskemia maksuvälineitä.

Jos anniskelupaikassa järjestetään kilpailu, jossa tavara-, tuotepalkinnon tai käteisen rahan sijasta voi voittaa ravintolapalveluita tarjoavan yrityksen maksuvälineen kuten etusetelin, ei sitä voida pitää alkoholin markkinointina. Rajattua maksuvälinettä voi käteisen tapaan käyttää ostosten tekoon yrityksessä tai yrityksissä, jotka hyväksyvät sen maksuvälineeksi. Samaan tapaan kuin muidenkin maksuvälineiden kohdalla, kuluttaja itse päättää mitä tuotteita tai palveluita hän maksuvälineellä ostaa.

Lisätietoa: MaRan lakiasiainosasto

Päivitetty 10.08.2015

Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake