Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Kuitinantolaki muuttui: onko kuitti tulostettava nyt aina?

09.01.2014

 

Vuoden alussa voimaan astunut kuitinantolaki lähtee siitä, että maksutapahtumasta tulee laatia kuitti. Kuitti voi olla paperinen perinteinen kassanauhakuitti, johon kassakoneeseen lyödyt tiedot ovat tallentuneet. Kehittyneemmissä tietotekniikkaa hyödyntävissä kassakonejärjestelmissä maksutapahtumatiedot tallentuvat maksutapahtumakohtaisesti järjestelmään, jolloin syntyy maksutapahtumaa koskeva kuitti sisälle kassakonejärjestelmään.  

Jos tällaiseen tietokonepohjaiseen kassakonejärjestelmään tallentuu jälkikäteen todennettavissa oleva tieto maksutapahtumasta kuitinantolain vaatimin tiedoin, voidaan kuitintarjoamisvelvollisuus täyttää MaRan näkemyksen mukaan kahdella tavalla:

1)    kysymällä asiakkaalta maksutapahtuman yhteydessä haluaako hän kuitin vai ei. Jos asiakas ei halua kuittia, ei kuittia tarvitse tulostaa kassakoneesta ulos.

2)    tulostamalla kuitti kassakoneesta kassanauhalle ja tarjoamalla kassanauhakuittia asiakkaalle. Jos maksutapahtuma suoritetaan kortilla, niin asiakkaalle voidaan tarjota esimerkiksi maksupäätteestä tulostuvaa kuittia kunhan kuitti täyttää kuitinantolain tietosisällön. Maksupäätteestä on mahdollista saada kuitinantolain täyttävä kuitti, jos maksupääte on integroitu kassakoneeseen.    

Käytettäessä vakioitua kuittia tai kassakonetta, joissa kuittia ei kassakonejärjestelmään tallennu, tulee maksutapahtumasta laatia aina perinteinen paperinen kuitti riippumatta siitä, halusiko asiakas vastaanottaa kuitin tai ei.

Lisätietoja uudesta kuitinantolaista sekä tarkempia kysymyksiä ja vastauksia löydät MaRan ohjeesta


Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake