Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Korttimaksutapahtumien siirtohinnoille enimmäistasot

29.02.2016 I JÄSENUUTISET

EU:n siirtohinta-asetus rajoittaa kuluttajakorteista perittäviä siirtohintoja koko EU:n alueella ja vahvistaa korttimaksuja vastaanottavien yritysten asemaa suhteessa maksupalveluntarjoajiin. Asetusta koskeva maksupalvelulain muutos tuli voimaan helmikuussa.

Siirtohintajärjestelmissä credit- ja debitkorttimaksuja vastaanottavan myyjäyrityksen palveluntarjoaja maksaa vastaanottamistaan korttimaksuista kortin myöntäneelle palveluntarjoajalle niin kutsutun siirtohinnan. Sen taso määräytyy käytetyn kortin mukaan.

Siirtohinnat ovat nousseet suhteettoman korkeiksi, koska kortin liikkeelle laskijoiden intressissä on ollut myöntää kalliita maksukortteja, joista ne saavat itselleen mahdollisimman suuren siirtohinnan. Korkeat siirtohinnat ovat siirtyneet korttimaksuja vastaanottavien yritysten rasitteeksi. Ne muodostavat suurimman osan myyjäyritykseltä perittävistä palvelumaksuista eli kauppiasprovisiosta.

Siirtohintojen enimmäistasot

Siirtohinta-asetuksella rajoitetaan kuluttajakorteista perittäviä siirtohintoja. Yrityskorttien siirtohintoja ei asetuksella säännellä, mitä MaRa pitää pettymyksenä.

Debitpuolella siirtohinnan maksimi on 0,2 prosenttia maksutapahtuman summasta ja creditpuolella 0,3 prosenttia. Siirtohintarajat ovat olleet voimassa joulukuusta lähtien.

Siirtohintoja koskeva sääntely koskee maksutapahtumia, joissa maksajan ja maksunsaajan palveluntarjoajat ovat EU:n alueella. Näin ollen sitä sovelletaan Suomessa kotimaisilla tai muussa EU:n jäsenvaltioissa myönnetyillä korteilla suoritettuihin maksutapahtumiin.

Asetuksessa oleva valuvika esti kansallisen option käytön kotimaisissa debitmaksuissa

MaRa esitti kansallisen option käyttöä kotimaisissa debitmaksuissa siten, että siirtohinta saisi olla enintään 0,2 prosenttia tai 7 senttiä sen perusteella kumpi tuottaa matalamman siirtohinnan. Tämä malli perustuu Euroopan parlamentin ehdotukseen. Malli pitäisi siirtohinnan matalana pienissä maksutapahtumissa mutta estäisi ylisuurten siirtohintojen perimisen isommissa maksutapahtumissa.

Valitettavasti eduskunta ei kannattanut kansallisen option käyttöä. MaRan arvion mukaan suurin syy siihen on asetuksen valuvika, joka on mahdollistanut kotimaisten maksutapahtumien siirtämisen keinotekoisesti rajojen yli. Valuviasta johtuen vain murto-osa Suomen maksutapahtumista on kotimaisia maksutapahtumia. Kansallisen option käyttöä ei nähty perustelluksi, koska se olisi kohdistunut vain pieneen osaan maksupalveluntarjoajia ja maksutapahtumia.

Lue lisää: http://www.mara.fi/jasenpalvelut/tietopankki/yrityksen-maksut-ja-saatavat/korttimaksujen-siirtohinnat


Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake