Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Jäsenen kysymys: Onko ravintolalla oikeus periä kuluttajalta ennakkomaksuja juhlatilaisuuden järjestämisestä?

02.08.2013

 

Asiakas varasi ravintolamme hyvissä ajoin yksityiskäyttöön järjestääkseen keskellä parasta kesäsesonkia reilun sadan hengen hääjuhlan. Varaus tehtiin puhelimitse, ja asiakkaalle toimitettiin varauksesta kirjallinen varausvahvistus, joka sisälsi varaus- ja peruutusehdot sekä tiedon soveltamastamme ennakkolaskutuksesta. Asiakas maksoi tämän jälkeen edellyttämämme varausmaksun.

Hääjuhlan lähestyessä tapasimme asiakkaan sopiaksemme tarkemmista hääjärjestelyistä ja menusta. Kerroimme vielä tavastamme laskuttaa porrastetusti 60 prosenttia laskun määrästä etukäteen näin suurten ryhmävarausten ollessa kyseessä. Asiakas kuitenkin kimpaantui asiasta ja kiisti kuluttajana velvollisuutensa maksaa etukäteen  ?  ja ainakaan kyseessä olevaa summaa. Joka tapauksessa hän oli sitä mieltä, että meidän tulisi antaa hänelle jotain takuita.

Kuinka meidän tulisi toimia tilanteessa? Tilanne on yrittäjän kannalta todella hankala, kun mitään varmuutta rahojen saamisesta ei muutenkaan ole, ja asiakas saattaa peruuttaa viime hetkellä. Raaka-aineet ja työntekijät täytyy joka tapauksessa varata hyvissä ajoin, eikä asiakkaan peruuttaessa tilalle saada uutta asiakasta lyhyellä varoitusajalla.

Asiakkailla on nykyisin muutenkin tapana reklamoida palvelusta ja vaatia kohtuuttomia alennuksia, vaikka kaikki olisi sujunut sovitusti. Se aiheuttaa runsaasti päänvaivaa, ja vastineita joudutaan kirjoittelemaan puolin ja toisin ennen kuin rahat vihdoin saadaan, jos saadaan…

 

Kysymys on varsin yleinen jäsenneuvonnassamme. Ennakkomaksuja koskeva kysymys tulee yhtälailla esille catering-palveluiden tarjoamisen yhteydessä.

Kyseisessä tapauksessa kuluttajalle on varauksen yhteydessä toimitettu sovellettavat varaus- ja peruutusehdot, jotka ovat sisältäneet tiedon ennakkomaksukäytännöstä. Asiakas on varausmaksun maksamalla hyväksynyt ne itseään sitoviksi. Sitovuus perustuu siten sopimukseen osapuolten välillä.

Kuluttajasuojalain säännösten mukaan maksussa noudatetaan pääsääntönä samanaikaisuusperiaatetta, eli maksu maksetaan, kun hyödyke saadaan. Tästä voidaan kuitenkin yrittäjän ja kuluttajan välisellä sopimuksella poiketa. Ennakkomaksukäytännön noudattaminen on tässä tapauksessa perusteltua. Yrittäjä sitoo resursseja ja rahaa jo aikaisessa vaiheessa ennen tilaisuutta. Ennakkomaksu suojaa yrittäjää niin asiakkaan maksukyvyttömyydeltä, kohtuuttomilta alennusvaateilta kuin viime hetken peruutuksiltakin varaus- ja peruutusehtojen mukaisesti.

Ravintola voi vapaasti määritellä ennakkomaksun suuruuden, kunhan se on kuluttajan kannalta kohtuullinen. MaRa suosittelee ennakkomaksukäytäntöä jäsenilleen vastaavissa tilanteissa. Mitään takuita, oikeammin ennakkomaksun turvaavaa vakuutta, yrittäjällä ei ole näissä tilanteissa velvollisuutta antaa. Vakuudet ovat sen sijaan hyvinkin relevantteja esimerkiksi talopakettien kohdalla.  

                                                                                                                                                 Tea Taivalkoski

 

Julkaisemme verkkosivuillamme ajankohtaisia jäseniä askarruttavia kysymyksiä vastauksineen.


Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake