Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Jäsenen kysymys: Kuka on vastuussa hotellihuoneen turmelemisesta?

28.02.2013


Viime kuussa hotelliimme saapui kaksi nuorta miestä, joilla oli vauhti päällä jo sisäänkirjautumisvaiheessa. He kertoivat menevänsä juhlimaan erään maankuulun punkartistin keikalle. Respamme toivotti herrat tervetulleiksi, mutta samalla heitä muistutettiin hotellimme järjestyssäännöistä, jotka kieltävät muun muassa häiritsevän metelöinnin huoneessa.

Yöllä hotellihuoneessa tehtiin kuitenkin kaikkea muuta kuin nukuttiin. Naapurihuoneiden asiakkaat valittivat aamiaiselle tulleessaan huoneesta kuuluneesta mekkalasta. Miehet poistuivat nöyrinä poikina hotellista maksettuaan laskunsa luottokortilla.

Kerrospalvelijaamme odotti lohduton näky, kun hän avasi hotellihuoneen oven. Lattiat ja seinät olivat nesteessä, kalusteita säpäleinä ja kylpyhuoneestakin oli lainehtinut vettä huoneen puolelle.  Huoneessa haisi vahvasti tupakalle, vaikka huoneessa on ehdottomasti kiellettyä polttaa - kieltokyltitkin on laitettu pöydälle. Minibaari oli tyhjennetty pähkinöitä lukuun ottamatta.

Soitimme välittömästi hotellihuoneen varanneelle miehelle. Hän väitti, ettei tiedä mitään kalusteiden rikkoontumisesta, eikä ainakaan hän itse tai hänen kaverinsa ole missään nimessä huoneessa tupakoinut. Mies kertoi, että he olivat kutsuneet huoneeseensa muutamia keikalla tapaamiaan paikallisia, joita eivät entuudestaan tunteneet. Hän kiisti olevansa juridisessa vastuussa. Hänen oikeustieteilijäystävänsä mukaan vastuussa on yksin se, joka on vahingon tahallaan tai tuottamuksellaan aiheuttanut. Puhelu päättyi tähän.

Haluaisimme tietää, mitkä ovat meidän oikeutemme tässä asiassa, onko liitolla asiaan ohjeistus? Voimmeko Suomen lain mukaan vaatia majoittujia korvaamaan hotellihuonettamme kohdanneet vahingot? Meillä on toisen majoittujan luottokorttitiedot hallussamme. Voimmeko tehdä kortille jälkikäteisveloituksen vahingosta ja minibaarin tyhjentämisestä?

MaRa on vuonna 2011 laatinut majoitusliikkeiden yleiset varaus- ja peruutusehdot, jotka myös kuluttaja-asiamies on hyväksynyt. Nämä ehdot ovat laajalti käytössä majoitusalalla.

Asiakas on majoitusliikkeessä esiintyessään velvollinen noudattamaan hyviä tapoja ja ottamaan huomioon hänelle tiedoksi annetut majoitusliikkeen järjestyssäännöt. Asiakas ei myöskään saa aiheuttaa häiriötä majoitusliikkeen muille asiakkaille.

Asiakas on vastuussa tahallaan tai huolimattomuudellaan aiheuttamista vahingoista, kuten esimerkiksi tupakoimisesta savuttomassa hotellihuoneessa. Asiakas on myös vastuussa hänen huoneeseen kutsumien vieraidensa huoneelle aiheuttamista vahingoista. Tapauksessanne huoneeseen majoittuneet asiakkaanne ovat vastuussa joko itse tai vieraidensa huoneelle aiheuttamista vahingoista. He ovat myös velvollisia maksamaan teille ne ylimääräiset kulut, jotka aiheutuvat huoneen siivoamisesta jos sitä ei voida tehdä normaaliin huonesiivoukseen kuuluvana työnä.

Majoitusliikkeellä on tietyin edellytyksin mahdollisuus tehdä asiakkaan luottokortilta jälkiveloituksia. Asiakkaan luottokortilta voidaan veloittaa lähtövaiheessa laskuttamatta jääneet huonepalvelumaksut, mahdollisesti maksamatta jääneet hotelliyöpymiset ja verot sekä puhelin-, minibaari- ja huonelaskulle kirjatut ateriakulut. Tässä tapauksessa teidän on siis mahdollista veloittaa asiakkaan maksukortilta laskuttamatta jääneet minibaarikulut.

Jälkiveloitusmenettely ei kuitenkaan oikeuta laskuttamaan asiakkaan majoitusliikkeestä lähtemisen jälkeen asiakkaan maksukortilta huoneen ylimääräisestä siivoamisesta aiheutuneita kuluja tai huoneelle aiheutettua vahinkoa. Myöskään huoneesta mahdollisesti kadonneita tai varastettuja tavaroita ei voi veloittaa jälkikäteen asiakkaan maksukortilta. Näiden osalta teidän tulee laskuttaa asiakkaitanne jälkikäteen muulla tavoin.  

Sami Hämäläinen

 

Julkaisemme verkkosivuillamme ajankohtaisia jäseniä askarruttavia kysymyksiä vastauksineen.


Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake