Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Hotellikontrolli on jäänne menneisyydestä

04.02.2016 I SÄÄNTELY KEVYEMMÄKSI

Hotelleja koskeva matkustajailmoituksiin liittyvä sääntely on aikansa elänyt ja estää hotelleja kehittämästä asiakaspalveluaan. Hotellikontrollia pitäisi purkaa keventämällä hotellin ja matkustajan velvoitteita sekä mahdollistamalla matkustajailmoituksen tekeminen sähköisesti. Myös ulkomaalaisten matkustajien henkilöllisyyden varmistamisesta tulee luopua.

Hotelli vastaa siitä, että jokainen majoittuja täyttää matkustajailmoituksen ja vahvistaa sen allekirjoituksellaan. Vaikka huoneen voi varata ja maksaa nykyaikaisilla sähköisillä sovelluksilla, asiakkaan on pakko tulla hotellin vastaanottoon täyttämään ja allekirjoittamaan paperinen matkustajailmoitus.  Hotellin on myös varmistettava ulkomaalaisen matkustajan henkilöllisyys. Ulkomaalaisten matkustajien paperiset matkustajailmoitukset hotelli toimittaa poliisille. Matkustajailmoitukset säilötään tämän lisäksi hotelliin vuoden ajaksi.  

Matkustajailmoitusten tekemistä ja henkilöllisyyden varmistamista koskeva nykysääntely vaikeuttaa digitaalisten palvelujen kehittämistä: hotellit eivät voi hyödyntää sähköisiä palveluja yhtä joustavasti kuin esimerkiksi kotimajoitusta tarjoavat sähköiset kanavat. Matkustajailmoituksiin liittyvä sääntely luo hotelleille myös ylimääräisiä kustannuksia.  Vastaanotossa on oltava vuorokauden ympäri miehitys, jos hotelli ottaa majoittujia vastaan vuorokauden ympäri.

Uudet majoitusmuodot eivät noudata hotellikontrollia

Sääntely on menettänyt alkuperäistä merkitystään.  Hotellien kanssa kilpaileva koti-, yksityinen ja muu vapaamuotoinen majoitus on yleistynyt viime vuosina. Uudet majoitusmuodot ovat saaneet merkittävää kilpailuetua toimimalla eri säännöillä kuin hotellit. Asuinhuoneistoja majoitukseen tarjoava pystyy helposti välttämään velvollisuutensa tehdä lain vaatima matkustajailmoitus – eikä sen puuttumista valvo kukaan. Uusissa majoitustoimintakonsepteissa ei noudateta myöskään hotellikontrollia. Kukaan ei tule kysymään kotimajoitukseen saapuvalta turistilta passia tai vaadi henkilöllisyyden todistamista.

Perinteisten majoitusliikkeiden rasitteeksi jääneeseen hotellikontrolliin ei ole tarvetta, koska poliisi jäljittää nykyisin etsimiään ulkomaalaisia henkilöitä pääosin muilla keinoin kuin matkustajailmoituksien perusteella.

Mitä MaRa ehdottaa?

Matkustajailmoituksiin liittyviä velvoitteita on kevennettävä merkittävästi. Hotellin velvollisuus tarkistaa ulkomaalaisen asiakkaan henkilöllisyys tulee poistaa. Lisäksi pitää poistaa vaatimus siitä, että matkustajan on vahvistettava matkustajailmoituksen tiedot allekirjoituksellaan, koska tämä haittaa sähköisten sovellusten käyttöönottoa.

Matkustajatietojen säilyttämisvelvollisuus hotellissa voidaan lyhentää nykyisestä vuodesta puoleen vuoteen. Majoitusliikkeiltä ei myöskään vaadittaisi toimittamaan ulkomaalaisten matkustajien tietoja poliisille. Poliisilaitosten rajallisia resursseja syö se, että ne joutuvat vastaanottamaan ja säilömään tiloihinsa hotellien lähettämiä paperisia matkustajailmoituksia.

Matkustajilta kysyttävien tietojen määrää voi vähentää. Matkustajatietojen saaminen on tärkeää tilastoinnin vuoksi, mutta tilastointitarpeita varten riittää tieto matkustajan henkilöllisyydestä, kotimaasta ja vierailun kestosta.

Hotellien liiketoiminnan kehittämisen ja asiakaspalvelun kannalta ihanteellinen olisi tilanne, jossa asiakas voi tehdä ilmoituksen sähköisesti samalla kun varaa huoneen. Kun asiakas on maksanut huoneen tai jättänyt tiedot luottokortista, hän saa ohjeet majoittumista varten: esimerkiksi ovikoodin tai tiedon mistä huoneavain voidaan noutaa. Hotelliin saavuttuaan asiakas voi kävellä suoraan huoneeseen ilman rekisteröitymistä tai muita muodollisuuksia.

Hallituksen kärkihanke sääntelyn purkamiseksi ja hallinnollisen taakan keventämiseksi tähtää yritystoiminnan helpottamiseen. Matkailu- ja ravintola-ala on tukevasti säänneltyä. Alan lainsäädännön ja valvonnan järkiperäistäminen auttaisi alan yrityksiä keskittymään oleelliseen ja toisi alalle lisää työpaikkoja ja verotuloja. Mitä mara-alalla pitäisi tehdä sääntelyn vähentämiseksi? Miten säädösten purku vaikuttaisi alan yritysten toimintaan? Sääntely kevyemmäksi –sarjassa nostetaan esiin sääntelyn keventämisen esimerkkejä mara-alalta.


Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake