Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Harmaan talouden vastainen kampanja aktivoituu jälleen

19.09.2013

MaRa tukee jälleen valtakunnallista harmaan talouden vastaista kampanjaa. Harmaa talous - musta tulevaisuus -kampanja kysyy tänä syksynä katukuvassa, radiossa, lehtimainoksissa, leffateattereissa ja Ylen tietoiskuissa; kenen tulevaisuutta rahoitat?

Harmaa talous - musta tulevaisuus -kampanja herättää pohtimaan arkisten valintojen merkitystä harmaan talouden ja laittoman toiminnan torjumisessa. Yksi kuititon pizza-ostos ravintolassa tai pimeä työkeikka ei välttämättä tunnu isolta asialta, mutta harmaa talous vahingoittaa sekä yksittäisiä ihmisiä että koko yhteiskuntaa.

Harmaa talous - musta tulevaisuus -kampanja nostaa esiin useita harmaaseen talouteen liittyviä ongelmia ja ilmiöitä. Kampanjassa on käsitelty esimerkiksi työsopimuksen, verokortin ja kuittien tärkeyttä, pimeää työvoimaa ja elintarviketurvallisuutta.

Kampanjan tavoitteena on myös kannustaa rehelliseen yrittäjyyteen. Harmaa talous vaikuttaa rehellisen yrittäjän arkeen esimerkiksi vääristämällä kilpailua ja tuotteiden sekä palveluiden hintoja. Lisäksi palveluiden ja tuotteiden laatu ja turvallisuus kärsivät.

Harmaan talouden tiedotuskampanja on osa valtioneuvoston hyväksymää kuudetta harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan toimintaohjelmaa vuosille 2012–2015. Kampanjan päävastuutaho on sisäasiainministeriö ja kampanjan toteutuksesta vastaa Poliisihallitus. Kampanjassa on mukana kuudenteen toimintaohjelmaan sitoutuneiden ministeriöiden ja viranomaisten lisäksi useita eri järjestöjä.

Lue lisää ravintola-alan harmaasta taloudesta

Katso lisää kampanjasta:  www.mustatulevaisuus.fi


Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake