Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Automatkailu energiatehokkaammaksi

Liikenne kuluttaa 16 prosenttia Suomessa käytetystä energiasta ja aiheuttaa noin 40 prosenttia Suomen päästökaupan ulkopuolisista päästöistä. Suomalaisten pääasiallinen liikkumismuoto on henkilöauto.Suomi on pitkien etäisyyksien maa ja matkailukohteet sijaitsevat pääosin kaukana Etelä-Suomen kasvukeskuksista. Liikenteen energiankäyttöön ja liikkumiseen käytettyihin energiamuotoihin kannattaakin kiinnittää huomiota.

Energiaa käytetään tieliikenteessä pääosin nestemäisen polttoaineen muodossa, kuten bensana ja dieselinä. Keskimääräinen suomalainen bensiiniauton kuljettaja ajaa noin 18 000 kilometriä vuodessa ja kuluttaa polttoainetta noin 6–9 litraa sataa kilometriä kohden.  Auton polttoaineenkulutus on suorassa yhteydessä auton tuottamiin hiilidioksidipäästöihin.

Pienikin ajotavan muutos vaikuttaa auton kulutukseen. Pidemmällä aikavälillä kulutuksen aleneminen säästää huomattavan määrän euroja: ajotapaa muuttamalla pystyt helposti pienentämään kulutustasi noin litran sataa kilometriä kohden. Tänä aikana olet myös tehnyt tärkeän ympäristöteon ja säästänyt ympäristöä vähentämällä päästöjä.

Polttoaineiden sijaan tieliikenteen energian voisi saada myös sähköstä. Yleistymässä olevat sähköautot käyttävät energiaa jopa kolme kertaa tehokkaammin kuin polttomoottoriautot. Sähköautot ovat energiatehokkuutensa lisäksi myös päästötön vaihtoehto: sähköntuotannon päästöt kuuluvat päästökauppaan, joten sähköautojen lisääntyminen ei nosta Suomen päästöjen määrää.

Sähköisen liikenteen etuna on myös sen edullisuus: 7 litraa 100 kilometrillä kuluttavalla bensa-autolla ajetun kilometrin hinnaksi tulee n. 0,10 €/km (1,40 €/l bensanhinnalla), kun taas sähköauton kilometrihinta on vain 0,03 €. Päästöissä laskettuna vastaavat luvut tarkoittaisivat 25 gCO2/km sähköautolle, kun taas keskimääräisen uuden bensa-auton päästöt ovat vuonna 2015 n. 125 gCO2/km.

Polttoaineen kulutuksen ja päästöjen kannalta ei ole myöskään yhdentekevää, millaiset renkaat autoilija valitsee kulkupelinsä alle. Ajon aikana yksi merkittävä energian kulutukseen vaikuttavista asioista on vierintävastus. Vierintävastuksella tarkoitetaan sitä energiaa, joka kuluu renkaan tiekosketuksen aikana tapahtuvassa muodonmuutoksessa.

”Mitä pienempi vierintävastus renkaalla on, sitä vähemmän se kuluttaa energiaa. Tämä on Nokian renkaiden tuotekehityksen yksi keskeisimmistä tavoitteista renkaiden turvallisuuden ja käytettävyyden ohella”, kertoo Nokian Renkaiden tuotekehityspäällikkö Jarno Ahvenlammi.

Lähteet: Energiateollisuus, Kemianteollisuus, Trafi

 

MaRa on mukana Energiansäästöviikossa

  

Energiansaastovko

Viikolla 41 vietetään Energiansäästöviikkoa. Mukana yli 250 000 ihmistä.

 

Päivitetty 07.10.2015

Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake