Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Alkoholimainontaa koskeva lakiuudistus ravintoloiden kannalta

05.11.2014

Ravintoloita koskevat säännökset muuttuvat ensi vuoden alussa vain vähän. Ravintoloiden kannalta oleellisin muutos on alkoholijuomien mainontakielto yleisillä paikoilla. Ravintoloille säädettiin kuitenkin poikkeus mainontakiellosta.

MaRaan on tullut viime aikoina runsaasti yhteydenottoja alkoholijuomien mainonnasta. Sosiaalinen media nosti alkoholimainontaa koskevan lain julkisuuteen. Monelle syntyi käsitys, että myös mainontaa ravintoloissa rajoitetaan tiukasti. Ravintoloille säädettiin kuitenkin poikkeus mainontakiellosta, ja ravintoloita koskevat säännökset muuttuvat vain vähän.

Olennaisin uusi rajoitus on alkoholijuomien mainontakielto yleisillä paikoilla. Tämä kielto poistaa mainonnan mm. bussipysäkeiltä ja autojen kyljistä. Lisäksi supistettiin kellonaikoja, jolloin mietoja alkoholijuomia saa mainostaa mediassa.

Ravintoloille poikkeus ulkomainontakiellosta

Lakiin säädettiin poikkeus, jonka mukaan mainontaa voidaan harjoittaa nykyiseen tapaan vähittäismyynti- ja anniskelupaikassa. Ravintolan sisätilat ja sen mahdollinen ulkotarjoilualue ovat kumpikin osa anniskelupaikkaa. Tämä tarkoittaa sitä, että anniskeluravintolan terassilla voi olla jatkossakin mietojen juomien tuotemerkkejä aurinkovarjoissa tai myyntipisteiden seinissä.

Ulkomainontakiellon poikkeus sallii myös sen, että ravintolan ja sen ulkotarjoilualueen ulkopuolelle voidaan asettaa mainoksia kertomaan mietojen alkoholijuomien saatavuudesta tai hinnasta. Ulkopuolella tapahtuvaa mainontaa on esimerkiksi kadulle asetettava A-ständi tai ikkunassa oleva hinnasto. Myös ravintolan markiisissa tai ikkunassa saa olla mietojen juomien tuotemerkkejä.  

Mainonnan rajoittaminen sosiaalisessa mediassa hankalaa

Uusi laki rajoittaa alkoholijuomien mainontaa sosiaalisessa mediassa. Säännös kieltää käyttämästä kuluttajien omia juomiskuvia ja kertomuksia alkoholimainonnan yhteydessä, joka tapahtuu mainonnan kaupallisen toteuttajan yhteisöpalvelusivustolla. Säännöksessä kielletään myös se, että mainostaja saattaa palvelun välityksellä kuluttajien jaettavaksi tuottamaansa tai kuluttajien tuottamaa materiaalia.

Pykälän perusteella on vaikea hahmottaa millainen toiminta ravintoloissa katsotaan laittomaksi. Perustuslakivaliokunnan lausunnossa korostetaan mainostajan aktiivista myötävaikuttamista. Esimerkiksi Facebook-sivustoon liittyy automaattisesti yhteisöllisyyselementti eikä ravintolalla ole mahdollisuutta kieltää kuluttajia osallistumista sivuston toimintaan. Ravintola voi muistuttaa kuluttajia siitä, että kommenteissa ei voi jakaa kuvia tai kertomuksia alkoholituotteisiin liittyen, mutta se ei välttämättä estä kuluttajaa näin tekemästä.  Sivustolla vierailevat ihmiset voivat mainita myös jotain alkoholiin viittaavaa. Jatkossa voi olla viisasta, että ravintolan yhteisöpalvelusivuilla ei mainosteta lainkaan alkoholituotteita, vaan yleisesti ravintolaa ja sen toiminta-ajatusta.

Valviran ohje on tulossa tämän kuun aikana. Tarkempi ohje sekä linkki Valviran ohjeeseen julkaistaan seuraavassa uutiskirjeessä.


Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake